keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Kreikkalaiset porkkana-kesäkurpitsapihvit (FODMAP)

pihvit


Kasvispihvit on ollut mulle pitkän aikaa yksi elämän suurista mysteereistä: kaikki sanoo, että ne on hyviä, mutta mulla on niistä vain huonoja muistoja. Muutaman kerran olen yrittänyt väsätä niitä itsekin ilman suuria onnistumisia. Nyt vihdoin onnistuin tekemään syömäkelpoisia kasvispihvejä! Tai oikeastaan ihan tosi hyviäkin! 10 pienehköön pihviin tarvitaan:

3 keskikokoista porkkanaa
1 järjellisen kokoinen kesäkurpitsa
3 kananmunaa
n. 1-2 rkl psylliumia
puntti tuoretta lehtipersiljaa
kreikkalaista juustoa palana (esim. Valio Eila)
sitruunamehua
valkopippuria
öljyä paistamiseen

Kuori ja raasta porkkanat karkeaksi raasteeksi. Raasta myös kesäkurpitsa (tai suikaloi, jos sulla on käytössä joku suikalointiväline). Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Sekoita kulhossa kananmunat, psyllium ja valkopippuri. Sekoita joukkoon porkkana- ja kesäkurpitsaraaste sekä persilja. Purista sekaan sitruunamehua, murustele joukkoon juusto. Muotoile pihveiksi ja paista pannulla öljyssä molemmin puolin, kunnes pinta saa vähän väriä ja pihvi alkaa pysyä kasassa. Kesäkurpitsasta lähtee paistaessa runsaasti nestettä (jos kurpitsa on iso, voi pehmeän sisuksen kaapia lusikalla pois ja käyttää esim. pastakastikkeessa), ja homma voi alkaa muistuttaa munakasta, mutta lastan avulla pihvit saa pysymään pihveinä (lettupannu on näissä hommissa aika ässä). Paista pihvejä vielä uunissa puolisen tuntia, kunnes ne tuntuvat kypsiltä ja kiinteiltä. Tarjoa esimerkiksi uuniperunoiden ja kermaviiliin tehdyn täytteen kera.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti