maanantai 13. heinäkuuta 2015

1. päivä New Yorkissa

Teknisesti ottaen meidän ensimmäinen päivä New Yorkissa oli maanantai 22.6., mutta numeroin nämä postaukset nyt sillä logiikalla, että tiistai oli ensimmäinen kokonainen päivä. Aloitetaan New Yorkin reissun perkaminen tästä esipuheesta huolimatta kuitenkin maanantaista, vaikka tuollaiset matkustamisen ja odottamisen täyteiset pitkät päivät ehkä mieluummin vaan unohtaisi.

Maanantaiaamu valkeni meidän cabin crewille jo puoli neljän kieppeillä, sillä lento Berliinin kautta New Yorkiin lähti Helsinki-Vantaalta ennen aamuseiskaa. Krapulaa muistuttava väsymys sai mut kiinni oikeastaan vasta Berliinissä, kun odotettiin suunnattoman ikävällä Tegelin kentällä tuntikausia jatkolentoa. Perillä itärannikolla oltiin neljän aikaan iltapäivällä paikallista aikaa ja yllättävän vaivattomasti sujuneen (joskin pitkää jonotusta vaatineen) maahantulokontrollin jälkeen lähdettiin junalla kohti majapaikkaamme. Vanhan kunnon Airbnb:n kautta löytyi tämänkin reissun majoitus, pieni asunto Bushwickissa, Brooklynissä. Pientä matkaväsymyksen voimistamaa kulttuurishokkia oli ilmassa, kun jäimme J-junasta Halsey Streetin asemalla. Asumuksemme sijaitsikin kaukana siitä Airbnb:n mainostamasta up and coming -Bushwickista, eikä lähimailla näkynyt mitään trendikkäitä kuppiloita tai ravintoloita, jotka olin Brooklyniin yhdistänyt. No, ei muuta kuin leuka rintaan vaan. Asunto löytyi onneksi helposti, ja vaikka paikka olikin suomalaisesta näkökulmasta vähän nuhruinen ja "mukava sohva" oli kaikkea muuta kuin sitä, kaikesta lopulta selvittiin ja hyvin pärjättiin! Oltiin kukin tahoillamme kuumoteltu etukäteen luteiden mahdollisuutta, joten ensi töikseen Tuuli otti myrkkypullon käteen. Vainoharhaista tai ei, mutta ainakin vältyttiin kutsumattomilta vierailta! Meillä oli kaunis ajatus ensimmäisen illan ravintolaillallisesta ja tervetuliaisdrinkeistä, mutta päädyttiin lopulta myrkkyjä pakoon läheiseen puistoon banaanitertun kanssa. Tuulin ystävä, NYCissä harjoittelussa oleva Marre tuli kuitenkin puistoon toivottamaan meidät tervetulleiksi, ja tervetuliaishalin ja lainaksi saadun matkaoppaan myötä New York alkoi taas näyttää ihan mahdolliselta ajatukselta. Jotta uusi päivä valkenisi parempana, haettiin kaupasta aamupuuroa varten kaurahiutaleita ja marjoja ennen kuin painuttiin pehkuihin.

Tiistaina, siis virallisesti ensimmäisenä päivänä New Yorkissa, aurinko paistoi ja elämä hymyili. Aikaeron ansiosta olimme jo varhain jalkeilla ja lähdimme heti aamupalan jälkeen kohti Brooklyn Bridgeä, jonka yli saavuimme ensimmäistä kertaa Manhattanin puolelle. Vielä aamukahdeksalta ei tarvinnut pahemmin muita turisteja väistellä, vaan saimme talsia rauhassa melkein 2 kilometria pitkän sillan päästä päähän ja ihailla Manhattanin eteläkärjen korkeaa profiilia edessämme.

1nyc1 1nyc2 1nyc3 1nyc4 1nyc5 1nyc6 1nyc7 1nyc8 1nyc10 1nyc11 1nyc12

Meillä oli varsin tiivis tahti, mitä pakollisten nähtävyyksien bongailuun tuli, ja saatiinkin jo heti ensimmäisenä päivänä yliviivata monta kohtaa listalta. Brooklyn Bridgeltä kävelimme Broadwayta pitkin kohti etelää, missä hyppäsimme Staten Island Ferryn kannelle. Lautta liikennöi Manhattanin ja Staten Islandin väliä (n. 20 min yhteen suuntaan), mutta suurimmalle osalle matkustajissa kyseessä oli köyhän miehen Vapaudenpatsas-risteily – niin kuin meillekin. Lautta ohittaa patsaan kauempaa kuin maksulliset tai varsinaiset Statue of Liberty -risteilyt, mutta koetiin tämä katseluetäisyys ihan riittäväksi meidän tarpeisiin – mulla ainakaan ei ollut suurta hinkua päästä Lady Libertyn jalkojen juureen tuijottelemaan. Patsaan näkeminen ei herättänyt mussa sen kummempia tunteita, olisi varmaan pitänyt kuvitella olevansa toiveikas siirtolainen höyrylaivan kannella. Fiilistelin enemmän merituulta ja auringonpaistetta kuin patsasta itseään.

Rantauduttuamme takaisin Manhattanille poikkesimme Syyskuun 11. päivän terrori-iskun muistomerkillä, mikä herättikin sitten vähän enemmän tunteita. Vähäeleisen mutta voimakkaan symbolisen muistomerkin edessä piti itkua nieleskellä. Kaksi valtavaa hautaa keskellä 8 miljoonan ihmisen asuttamaa kaupunkia. En mä osaa kuvailla sitä kuulostamatta kornilta.

1nyc14 1nyc15 1nyc16 1nyc17 1nyc18 1nyc19

Loikkasimme metroon ja jatkoimme turistikierrosta maailman rautatieasemista varmastikin kuuluisimmalle, Grand Centralille. Arvatkaa vaan, olinko mehuissani arkkitehtuurista? Puhumattakaan sitten New York Public Librarysta, joka sijaitsee kivenheiton päässä Grand Centralista. Siinä vaiheessa päivää olimme jo niin väsyneitä ja nälkäisiä, että aloimme epätoivon vimmalla etsiä ruokapaikkaa – yllättävän hankalaa, kun ei tiedä mistä etsiä. Päädyimme lopulta kokoamaan salaatit jostakin vähän isommasta delistä, mikä oli ainakin mun osalta onnistunut valinta. New York Public Library on loistava paikka syödä take away -lounas tai pitää evästauko, sillä viihtyisä Bryant Park levittäytyy penkkeineen ja pöytineen myös kirjaston edustalle. Taisi itse kukin olla siinä vaiheessa enemmän tai vähemmän rikki, sen verran pitkään me niitä penkkejä kulutettiin. Kun Marre liittyi seuraan, mentiin Jutan kanssa kiertelemään kirjastoa sisäpuolelta. Upea rakennus oli kyllä ehdottomasti yksi mun reissun lemppareista! Olisin voinut kierrellä siellä vaikka kuinka pitkään, jos en olisi ollut jo niin väsynyt. Ens kerralla valovoimaisempi objektiivi mukaan ja heti aamusta mestoille!

1nyc21 1nyc22 1nyc23 1nyc24 1nyc25 1nyc26 1nyc27 1nyc28 1nyc29 1nyc30 1nyc31 1nyc32 1nyc33 1nyc34

Kerättiin vielä vähän aikaa voimia ennen kuin Marre opasti meidät jäätelöfanin taivaaseen, Cold Stone Creameryyn (W 42 St lähellä Times Squarea). Mä taisin ensimmäisellä kerralla ottaa kahvijäätelöä suklaahipuilla ja maapähkinävoilla, ja mikä makujen sinfonia siitä lähtikään soimaan! Ihan kirjaimellisesti, kun vuoron perään hihkuttiin, että "tää on niin hyvää!" Istuttiin vielä vähäksi aikaa Bryant Parkiin jäätelöidemme kanssa (tai mitä niistä nyt enää siinä vaiheessa oli jäljellä), vatsakummut pystyssä.

Tiistaina saatiin sitten ne tervetuliasdrinkitkin, eikä ihan missä tahansa alepubissa vaan kattoterassilla keskellä Manhattania. Baariin ei saanut tuoda omia juomia, ei edes vettä. Mehän oltiin just ostettu viereisestä Seven Elevenistä 2 litran pulloa, joten hörpittiin aulassa vettä kovemmalla kiireellä kuin teinit minttuviinaa baarijonossa. Päästiin lopulta hissiin ja katolle. Mikäs siinä vadelmamojitoa siemaillessa, kun vieressä on Empire State Building! Sääennuste oli lupaillut sadetta ja ukkosta, emmekä ehtineetkään kauaa istuskella, kun taivas täyttyi huolestuttavan mustista pilvistä. Ilmeisesti useammankin ukkosmyrskyn nähnyt tarjoilija tuli kertomaan, että "nyt pitää mennä sisälle, sillä 2,5 sekunnin päästä alkaa sataa". Ja niin alkoikin, varmaan tarkalleen 2,5 sekunnin päästä. Istuskeltiin sisällä vielä jokunen tovi ennen kuin lähdettiin Union Squaren Whole Foodsiin päivän toiselle salaattiaterialle. Whole Foods ei todellakaan ole mikään edullisen ruoan ketjun, mutta salaattibaarin hinta-laatusuhde oli kohdallaan. Valikoima tosin taitaa vaihdella myymälöiden välillä ellei sitten jopa päivittäin. Mondon mukaan tällaisen painon mukaan maksettavat lounasbuffetit ovat NYCissä yleisiä, ja niitä kyllä kannattaa vastaan sattuessa hyödyntää.

Illallisen jälkeen oltiin sen verran valmista kauraa, että hypättiin junaan ja lähdettiin kohti Bushwickia. Laskin just, että tässä tekstissä toistuu aika monta kertaa sana istuskella, mutta uskokaa pois, ei se New Yorkin matkailu mitään istuskelua ole! Käveltiin joka päivä sellaiset 15-20 kilometria, ja tuona päivänä tehtiin kyllä varmasti ennätys. Keskiviikkona ei tahti kyllä pahemmin helpottanut, mutta palataan siihen seuraavalla kerralla! (Jospa vaikka Flickr siihen mennessä tajuaisi, että tämä uusi kuvien linkitys -systeemi on ihan perseestä.)

1. Tahon takasiiinnnn!! Ja hienoja noi kirjastokuvat! <3 Siis muutkin, mutta niitä en nähny niin omin silmin niin oli kiva ihastella. :)

1. Joo mäkin!! ;---; Kiitos <3 Se kirjasto oli kyllä ihan mun lempparipaikka!

2. Voi ei, tulipas New York-ikävä! Viime vuonna kävin ensimmäisen kerran ja meillä oli siellä ihan liian vähän aikaa vietettävänä. Oltiin kaiken kaikkiaan 2 viikkoa reissussa joista toinen meni Montrealissa, Kanadassa.

Hyviä kuvia!

1. Ymmärrän sua täysin, muakin se välillä kalvaa kovasti, eikä näiden kuvien käsittely yhtään auta asiaa. :D Voi että, Kanada on myös mun toivelistalla!