torstai 28. toukokuuta 2015

Ostolakkorikkuri

Mulla on kaiken muun ohessa tapana hysterisoida omaa kulutustani ja pitää itseäni jonain interventiota tarvitsevana lainakierteeseen pudonneena himoshoppaajana, vaikka todellisuudessa mun kulutus on ihan järkevää. Tulevaa reissua (josta mä en olekaan vielä sanonut mitään täällä blogin puolella, apua) silmällä pitäen olen kuitenkin tässä kevään mittaan julistanut itseni kerran jos toisenkin ostolakkoon, vaihtelevalla menestyksellä.

kesäkledjut

Kesävaatteiden suhteen mun on ollut helppo hillitä itseni – pari viikkoa sitten pyörin aikani kuluksi Zarassa ja naureskelin absurdille tilanteelle, kun ihmiset penkoivat talvitakeissaan ohuenohuita kesäriepuja pullistelevia rekkejä. (Let's face it, sille valkoiselle maksimekolle ei ole Suomessa kovinkaan paljon käyttöä. Ei ainakaan niin paljon, että niitä kannattaisi ostaa kolmin kappalein.) Jostain syystä ne uudet bikinit on kuitenkin joka kevät saatava, kun edellisistä löytyy aina jokin vika... Tällä kertaa mun valinta osui H&M:n keltaiseen yläosaan, joka on oikeastaan jo ajalta ennen ostolakkoa, mutta tuli kuitenkin sortsihaalarien seuraksi kuvaan. Sortsihaalarit on niin ikään H&M:n kesämallistosta. Mä olen elätellyt heikkoa toivoa kropalleni sopivista sortsihaalareista jo vuodesta 2011, ja nyt vihdoin mä ne löysin: nää ei kiristä tai nouse mistään hämmentävistä paikoista eikä muistuta liikaa yöpukua vaan on oikeastaan melkein tyylikkäät! Täydellinen kesäasu. Nyt pitää vaan odotella niitä 30 asteen helteitä.

lakat

Suurin kynnys mulle on ollut olla ostamatta kosmetiikkaa, ja niiltä osin lakko on houkutuksista pitänyt ihan hyvin lukuunottamatta näitä kahta kynsilakkaa. Mut kun ne oli tarjouksessa! Eikö muuten olekin hassua, että yleensä fashion-etuliite minkä tahansa tuotteen tai liikkeen nimessä kertoo, että se on kaikkea muuta kuin fashion? Näistä We Care Iconin lakoista mä olen kuitenkin tykännyt, ja onhan nämä ihan täydelliset kesäsävyt.

topit

Totesin tässä päivänä eräänä, että mun vuonna 2010 ostetut urheiluliivit saattaisivat kaivata päivitystä... Olin jo aiemmin käynyt kokeilemassa näitä H&M:n liivejä ja tuntuivat yllättävänkin tukevilta, joten käväisin sitten hakemassa muutamat kotiin. Toi pinkki on niin mehevän värinen, että mun tekisi mieli käyttää sitä koko ajan!

kastehelmet

Noin vuosi sitten mun päässä naksahti, ja totesin, että Iittalan Kastehelmi-sarja on aivan ihana. Mä en ole mikään keräilijäluonne, joten tuikut sun muut ovat jääneet ostamatta, mutta nyt sitten hankin itselleni neljä jälkiruokakulhoa. Järkeilin tämän niin, että jos ja kun kerran tarvitsen lasiset jälkiruokakulhot, niin parempihan se on ostaa heti omaa silmää miellyttävät sen sijaan, että varastoisi kaappiin halpaa rumaa lasitavaraa. Mä oon muuten ihan loistava tässä lievää katumusta mutta kuplivaa hilpeyttä aiheuttavien ostosten järkiperustelussa, kysykää keneltä tahansa!

Ettei tämä menisi liian kevytmieliseksi, niin totean, että musta on tärkeää tarkkailla omaa kulutustaan ja miettiä, onko se, että "mä haluan" tarpeeksi hyvä peruste ostokselle. Joskus se voi ollakin, mutta aina se ei ole. Turha ostos on raskas kukkarolle, mielelle, säilytystilalle ja maailmalle. Aina voi tehdä parempia valintoja, ja mua harmittaakin, että olen esimerkiksi niin saamaton kirppisshoppailija. Ensimmäinen askel niitä kohti on kuitenkin omien valintojen syiden ja seurausten tiedostaminen. Menipä paasaukseksi, musta ei selvästikään olisi kirjoittamaan muotiblogia.

4 kommenttia:

  1. Hahah, mä käytän edelleen bikineitä, joista yhdet on ostettu yläasteella ja toiset saanut kaverilta joskus samoihin aikoihin.... :D Alkaa kohta ne kiinnitysnarut loppua, kun aina vaan leikkaa kulahtaneen kohdan pois ja solmii ne uudestaan kiinni. En vaan saakeli raaski tuhlata montaa kymppiä johonkin niin harvakseltaan käytettävään asiaan kuin uikkareihin! No oon mä sentään välillä koittanut uusiakin etsiä, joten ehkä vielä joku päivä osuu sekä halvat että hyvät kohdalle.

    Komppaan, noi Kastehelmet tosiaan on nättejä astioita! Niitä saa niin ihanissa väreissäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon tavallaan ihan samaa mieltä! Etenkin, kun yleensä oon laittanut ne rahat just sellasiin bikineihin, joiden viat huomaan parin käyttökerran jälkeen. :D Toivon, että nää keltaiset nyt ois vihdoin Se Oikea.

      No niinpä! Muutenkin Iittalalla on kyllä ihana värivalikoima, harmi että ne mun lempparit eli keltaiset maksaa maltaita.

      Poista
  2. Hitsi oon kuolannu noita H&M urheiluliivejä itekkin..Noi on niin herkun värisiä! On muuten supersiisti ja jotenki kotosa blogi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on! Etenkin noi pinkit, ihan mehujään väriset. :D Ja tuntuu hyviltä päällä! Kiitos tosi paljon, kiva kuulla, että tykkäät! :)

      Poista