maanantai 11. toukokuuta 2015

Macromania

Olen tässä aikani kuumotellut uutta objektiivia osaamatta oikein päättää, haluaisinko laittaa rahani laajakulmaan vai sittenkin johonkin muuhun. Laadukas teleobjektiivikin olisi jees, mutta sellaiseen saakin sitten sijoittaa ihan mukavia summia. Niin on kyllä laajakulmankin kanssa, mutta onneksi Sigmalla sentään on kelpo kohtuuhintainen vaihtoehto. Sateisen sunnuntai-iltapäivän ratoksi leikin vähän aikaa isän wanhalla (siis oikeasti wanhalla) makro-objektiivilla ja totesin, että sellainen mun on saatava. Tykkään makrokuvista ihan hulluna, sillä niillä saa tutuistakin esineistä ihan uusia muotoja esiin. Tää iskän wanha linssi on mulla ihan pysyväisluontoisessa lainassa, mutta sen käytössä on muutama ongelma: mun rungossa ei ole tarkennusmoottoria eli automaattitarkennus ei tän kanssa toimi, ja 105 millin polttoväli on välillä vähän hankala. Tän tyyppisiä makrokuvia ei yleensä ilman jalustaa oteta, joten käsin tulee joka tapauksessa tarkennettua, mutta pistetarkennus nopeuttaisi hommaa kuitenkin – etenkin, kun syväterävyysalue on niiiin pieni, että jos jalusta (tai erityisesti kameraa pitelevä käsi) siirtyy millinkin, on pakko tarkentaa uudelleen. Pidempi polttoväli taas on poikaa jotain öttiäisiä kuvatessa, mutta ainakaan toistaiseksi mä oon ihan tyytyväinen paikallaan pysyvien kohteiden kuvaamiseen. Objektiiviostoksille siis?

makro7 makro8 makro6 makro5 makro4 makro3 makro2 brooklyn makro

4 kommenttia:

  1. Kauniita makroja - tahtoisin makrolinssin, laajakulman ja ja ja.. :D

    Tervetuloa muuten makrotex-haasteeseen blogiini, joka on aina tiistaisin - joka viikko uusi aihe. Huomenna aiheena "bokeh". Vielä muutaman tunnin ajan on auki viime viikon teema "toukokuu". :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Makroissa on kyllä taikaa, kun melkein mistä vaan saa kivan kuvan aikaiseksi! :D Ja sama vika, ostoslista vaan pitenee sitä mukaa kun kuvaa. Käynkin tsekkaamassa haasteen, hyvä konsepti!

      Poista
  2. Täälläkin haaveillaan laajakulmaobiskasta tai telestä, mutta jooh, ehkä sitten kun tästä vähän rikastun. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä laitoin tuumasta toimeen ja ostin sen makron. :D Ihana isä lupas lainata omaa laajakulmaansa seuraavan reissun ajaks, niin se saa nyt vielä odotella!

      Poista