sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Graduttaako?

japanii


Äääää, mihin tää aika menee? Paitsi siis töihin, Netflixin tuijottamiseen ja koulutöiden välttelemiseen. Keskiviikkona laskin, että kolmen viikon päästä olen Japanissa. Siis kolmen??? Ja nyt vielä vähän alle. Mä olen ihan tosi huono suunnittelemaan mitään, esimerkiksi nyt vaikkapa matkoja. Tiedän, että moni nimenomaan nauttii siitä suunnitteluvaiheesta, mutta mulle se tuottaa lähinnä stressiä. Yksin matkustaessa voi tehdä juttuja enemmän fiilispohjalta ja juuri silloin kun itseä huvittaa, mutta 10 päivää on kuitenkin aika lyhyt aika, joten edes jonkinlainen suunnitelma olisi hyvä olla mielessä, jotta siitä saisi kaiken irti. Lykkään kaikenlaisten päätösten tekemistä muutenkin (ja tää on ehdottomasti sellainen juttu, jossa mulla olisi työsarkaa), ja vasta maanantaina sain pitkän taistelun jälkeen otettua itseäni niskasta kiinni ja varattua majoituksen... ensimmäiseksi kuudeksi yöksi. Kolme viimeistä on vielä auki, mutta taputtelin silti itseäni selkään.

Ennen reissua olisi hyvä saada myös noita paljon mainostettuja koulujuttuja paremmalle mallille. Mun pitäisi tässä kevään aikana laatia 10 opintopisteen katsaus ja monimuuttujamenetelmien lopputyö. Jossain omnipotenssiharhoissa päätin sitten aloittaa gradunkin. Tammihelmikuussa viikot ovat olleet täynnä luentoja, kotitehtäviä (hassua, miten vieraalta tämä ilmiö näin viiden vuoden yliopistohengailun jälkeen tuntuukaan) ja töitä, kaikesta kivasta sosiaalisesta toiminnasta puhumattakaan, että kaikki nämä projektit ovat edelleen alkutekijöissään. Graduun mulla on sentään jo aihe, ja vahvistaakseni graduntekijäidentiteettiäni latasin Mendeleynkin kotikoneelle. (Se on kuulemma myös "sosiaalinen verkosto", joten kukapa tietää, jos gradun sivutuotteena iskenkin jonkun doctoral student Smithin Harvardin yliopistosta.)

Ensi viikolla on "loma", jonka aikana ajattelin hyödyntää atk-luokkien autioitumista ja pyhittää levon lisäksi aikaa myös työlle. Tänään en kuitenkaan uhraa tämän enempää ajatuksia opiskelulle vaan painun kahvittelemaan ystävän uuteen kotiin. Rauhallista sunnuntaita ja hyvää maaliskuun ensimmäistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti